Hop til indhold

 

Oplægsholdere: Jesper Tække og Michael Paulsen.

Målrettet til: De gymnasiale uddannelser. 

Om oplægget

I dette oplæg får du indsigt i, hvad big data er og betyder for undervisning, og værktøjer til at forstå de problemer og muligheder der knytter sig til den nye teknologi.

Spørgsmålet er hvad big data betyder for vores særlige uddannelsestradition som bygger på dannelse. Er dannelse overhovedet mulig i den nye verden og hvordan kan dannelse anvendes som forsvar mod instrumentalisme og behaviorisme som big data kommer med i den udformning vi ser den i bl.a. USA og som beslutningstagere i Danmark tilsyneladende abonnerer på, når man betænker paradigmet med læringsmål mv.

Om oplægsholderne

Jesper Tække

Jesper Tække, f. 1969, er lektor i medievidenskab ved Aarhus Universitet, Institut for Kommunikation og Kultur.

Jespers erkendelsesinteresse angår hovedsageligt samspillet mellem menneske, samfund og medier, hvilket i disse år mest giver sig udtryk i analyser af hvordan sociale medier virker ind på social identitet, interaktion, organisation, undervisning og samfund. Han har en lang række udgivelser og foredrag bag sig indenfor ovenstående områder.

Læs mere om Jesper her (jespertaekke.dk) 

Michael Paulsen

Michael Paulsen, f. 1974 er lektor i pædagogik, Syddansk Universitet.

Michaels erkendelsesinteresse er, hvorledes man pædagogisk, uddannelsesmæssigt og dannelsesmæssigt kan forstå og respondere på den antropocæne tidsalders nøgleproblemstillinger, herunder hvordan man kan og bør forholde sig til teknologi af forskellig art, og hvad brug af forskelligartet teknologi gør ved mennesker og verden. 

Læs mere om Michael her (findresearcher.sdu.dk)